quecommunicatie@gmail.com

Meest gebruikte zoekmachine in Nederland

Freelance online marketeer

Meest gebruikte zoekmachine in Nederland

meest gebruike zoekmachines

Als je online iets wilt zoeken, gebruik je hiervoor natuurlijk een zoekmachine. Voor veel mensen staat een zoekmachine gelijk aan Google. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Google de meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Voor bedrijven die online actief zijn, is het handig om te kijken welke zoekmachine mensen gebruiken. Als je bijvoorbeeld online wilt adverteren, kun je zo kijken welk platform je hiervoor het beste kunt gebruiken.

Nu is Google wel de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, maar dat betekent niet dat het de enige zoekmachine is. Er zijn anderen die ook een deel van de markt in handen hebben. Wie dit zijn? Graag zet ik de meest gebruikte zoekmachines in Nederland voor je op een rij.

Meest gebruikte zoekmachines in Nederland

Volgens cijfers van Statcounter gebruikt ruim 95% van de mensen in Nederland Google als eerste zoekmachine (cijfers september 2019). De top 5 meest gebruikte zoekmachines in Nederland voor alle apparaten in september 2019 vind je hieronder.

ZoekmachineAandeel in Nederland
(cijfers september 2019)
1. Google95,42%
2. Bing2,31%
3. DuckDuckGo0,78%
4. Yahoo!0,69%
5. StartPagina (Google)0,23%
meest gebruikte zoekmachine

Meest gebruikte zoekmachines op mobiel

De bovenstaande tabel toont de resultaten voor alle platforms. Als we kijken naar mobiel gebruik, heeft Google hier een nog groter deel van de markt in handen. Op smartphones gebruikt in september 2019 maar liefst ruim 98% van de gebruikers Google als zoekmachine. Ook is de top 5 van zoekmachines op mobiele apparaten anders – daar staat DuckDuckGo namelijk op de tweede plaats en Bing op de vierde plek.

Miljoenen zoekopdrachten

Het lijkt misschien een klein percentage dat de andere zoekmachines in handen hebben. En in vergelijking met Google is dit natuurlijk ook zo. Maar, er worden maandelijks miljoenen zoekopdrachten ingevoerd in Google. En dit zijn dus nog steeds een hoop zoekopdrachten die via de andere platformen worden ingegeven. Sluit deze dus niet gelijk uit als je bijvoorbeeld over betaalde advertenties aan het nadenken bent.

De invloed van Google als zoekmachine is groot met zoveel gebruikers. Voor de organische, niet betaalde, zoekresultaten kun je zelf content marketing en SEO toepassen om te zorgen dat jouw website en organisatie goed gevonden worden. Kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan vooral contact op. Benieuwd wat Que?! Communicatie voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik kijk graag vrijblijvend naar groeimogelijkheden!

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *