Als je op zoek bent naar een product of dienst, kijk je al snel op Google welke resultaten dat oplevert. Je krijgt hierbij in de meeste gevallen zowel advertenties als zogenoemde organische resultaten getoond krijgen. Voor bedrijven is het interessant om hoog in de organische (niet betaalde) resultaten te scoren, aangezien je zo gratis verkeer naar je website krijgt.
Het is dus belangrijk dat je website tussen de gratis zoekresultaten getoond wordt. Hoe zorg je hiervoor? Als je wilt dat jouw website gevonden wordt op bepaalde zoekwoorden, zul je deze zoekwoorden in teksten op je website moeten verwerken. Long tail zoekwoorden zijn hiervoor heel geschikt om te gebruiken. Wat zijn long tail zoekwoorden precies? En hoe kun je ze gebruiken?
Long tail zoektermen: wat is dit?
Om duidelijk te maken waar de content op jouw website over gaat, kun je zoekwoorden gebruiken. Als mensen bepaalde termen intypen in de zoekmachines zoals Google en jij gebruikt deze woorden op jouw website, zal de zoekmachine dit herkennen. En zo kun je ervoor zorgen dat je in de organische zoekresultaten getoond wordt. Long tail zoekwoorden zijn hier heel geschikt voor, dit zijn zoekwoorden die uit meerdere termen bestaan. Dit is anders dan short tail zoekwoorden, waarbij er vaak maar met één woord gezocht wordt. Long tail zoektermen zijn erg populair als er in de zoekmachines gezocht wordt. Wist je dat maar liefst 70% van de zoekopdrachten met long tail zoekwoorden gebeurt?

Waarom moet je long tail zoekwoorden gebruiken?
Veel bedrijven richten zich op de short tail zoekwoorden, aangezien die veel zoekvolume hebben. Alleen zijn dit ook de zoekwoorden waar de meeste concurrentie op zit. En bij deze woorden is niet altijd duidelijk wat iemand zoekt. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ´marketing´. Iemand kan op zoek zijn naar een marketing specialist, een definitie van marketing of juist een boek over marketing. Long tail zoekwoorden hebben minder zoekvolume, daarentegen zit er ook minder concurrentie op. Hierdoor is het waarschijnlijk makkelijker om een hoge positie in de gratis resultaten van de zoekmachines te behalen. De zoektermen zijn verder specifieker waardoor het duidelijker is waar mensen naar op zoek zijn. Een long tail zoekwoord in lijn met het voorbeeld is bijvoorbeeld freelance online marketeer gezocht of marketing boek ´titel x´ online kopen. Door long tail zoekwoorden te gebruiken en hier een hoge positionering mee te behalen in de zoekmachines, zorg je voor relevante bezoekers die zoeken wat jij biedt. Verkeer dat waarschijnlijk eerder converteert in bijvoorbeeld verkopen of aanvragen voor diensten.

Voordelen van long tail zoekwoorden
De voordelen van het gebruiken van long tail zoekwoorden op een rijtje:
✓ Specifieke zoekwoorden waardoor duidelijk is waar mensen naar op zoek zijn.
✓ Minder concurrentie, waardoor een hoge positie in de organische zoekresultaten in theorie makkelijker te behalen is.
✓ Relevante bezoekers die waarschijnlijk een hogere conversie opleveren dan algemene bezoekers die op short tail zoekwoorden binnen komen.
Wil je weten welke long tail zoekwoorden relevant zijn voor jouw website? Of kun je hulp gebruiken bij het schrijven van websiteteksten met long tail zoekwoorden? Neem vooral contact met me op en ik kijk graag hoe ik je verder kan helpen!